Harcrendszer és kockaszabály
Ellenfelek
Ellenfeleknek elsősorban a rosszindulatú mesélői NJK-kat (főleg banditák, alvilági személyek, a karaktered fajának ellenséges fajai) és szörnyeket tekintjük, de ugyanúgy ellenféllé válhat egy játékos felhasználó által irányított JK vagy NJK egyaránt, akikkel nem sikerült túl rózsásan az ismerkedés, nem kerültek egy hullámhosszra a karakterek, mi több még akár arra is megesküdhettek, hogy addig nem nyugszanak, amíg meg nem ölik a másikat.
Velük szemben a kalandok során fel lehet venni a küzdelmet, esetleg elmenekülni vagy keresni más megoldásokat, ha a karaktered miatt nem akarsz belebonyolódni egy küzdelembe vagy esélytelennek látod, hogy jól kijöjj a verekedésből. Az intelligens lényekkel szemben meg lehet próbálkozni a diplomatikus beszéddel és így valami egyezségfélét kicsikarni, amivel elkerülhető a harc, ha a karakterednek nem éppen erőssége ez. Persze még így is lesznek olyan helyzetek, ahol elkerülhetetlen a küzdelem és ahol jó eséllyel kerül a figura fogságba – ahonnan aztán meg is szökhet, ha ügyes – vagy szerez komolyabb sérüléseket, amiket egy gyógyítóval begyógyíttathat.
A szörnyek listáját területre lebontva meg lehet találni a bestiáriumban, így a kalandozók, ha beszállnak egy kalandba, annak a kalandnak a helyszínén élő szörnyeik felbukkanására lehet számítani, mely nehezítheti a küldetés útját.
Mágiahasználat
A képességek fajonként eltérő felhasználásra kerülnek és eltérő körülmények között lehet őket aktiválni. Mindegyiknek megvan a maga hátráltatója, egy részük a
faji hátrányoknak köszönhető vagy a képesség természetéből adódik. Továbbá a helyzet és környezet is meghatározó – nyilván egy területi mágiát nem használ az ember egy szűk barlangrendszerben, de nem példátlan, hogy blokkolásra kerül a karakter mágiája akár egy varázslat miatt, akár egy rajta lévő mágikus tárgy miatt.
A mágusoknak, mágiahasználó fajoknak
zömmel egy képességük lehet aktív egyszerre, hiszen aktuálisan arra az egy adott képességre koncentrálnak, annak a formáját próbálják tartani és annak a hatását akarják aktívan tartani.
Nagyon ritkán előfordul, hogy két képesség kerül aktiválásra, de ehhez a karakternek nagyon profinak és nagyon gyakorlottnak kell lennie, és az ilyen karakterek leginkább az idősebb korosztályból kerülnek ki, akik életük nagy részét mágiahasználattal töltötték. (Erdei elfeknél kivételt képez a rejtőzködés, amihez elég mozdulatlannak lennie a karakternek és kevés koncentrácóit igényel. A gyakorlott mágiahasználók az elfektől így emellett a képesség mellett képesek akár növényeket és/vagy állatokat irányítani. Ilyennek minősül az ’Idegen a területen’ vagy ’Suttogás’ nevű képesség is, ugyanis ezek inkább minősülnek egy ponton túl a telepátiához hasonlóan az elfek passzív képességének, mintsem tényleges képességhasználatnak.)
A mágikus támadó képességek bár veszélyesek, de még
ezekkel sem lehet megölni senkit indokolatlanul. Éppen ezért a legtöbb esetben így
kikerülhetőek/megtörhetőek, viszont siker vagy találat esetén a mágus képzettségétől és a képesség szintjétől függen
komoly sérülést is okozhatnak. A mágiahasználónak a mágia (effektív) használatához továbbá
látnia kell a célpontot is, elérhető közelségben kell lennie, és bizonyos helyzetekben a kockának is kedveznie kell.
Feltételes mód
Ennek a használata
elsősorban a harcoknál kap nagy szerepet, hiszen
amíg a játékostársad vagy a kocka ki nem dobta, hogy a támadásod sikerrel járt, addig nem írhatod le úgy, mintha sikerült volna kivitelezned az adott mozdulatot. Ilyenkor többnyire leírjuk, hogy mi a szándékunk, hogy hova célzunk, mit próbálunk megvágni, de nem írjuk le azt, hogy sikerrel is járunk, hiszen ez függ a mesélő döntésétől, és ha kockát kell dobni, akkor pedig a kocka eredményétől. Ha egy játékostársaddal harcolsz, akkor a játékostársad posztjában lévő jóváhagyás kell a siker kapcsán, már persze ha sikerül kiegyeznetek a harcotok során, ha nem, akkor pedig a kockához vagy mesélőhöz kell forduljatok, mint döntőbíró. Továbbá a harcok során lehetnek olyan esetek is, amikor egyszerűen a karaktered úgy dönt, inkább elmenekül vagy kitér a támadás elől – ilyenkor is használni kell a feltételes módot valamilyen formában, hogy „megpróbálok kitérni a támadás elől”, „remélem, sikerül kellően gyorsan hátralépnem”, ha meg egy íjász egy ismeretlen helyről kezdi el lövöldözni a karaktert, akkor pedig valami olyasmi kerülhet leírásra a te posztodban, hogy „elkezdek az egyik nagyobb szikla mögé rohanni, és hacsak nem talál el az egyik nyílvessző, akkor a szikla mögött előhúzom a saját fegyverem”.
Szóval összességében akkor van szükség a feltételes használatára, amikor a társad jóváhagyására van szükség (elvégre nem irányítjuk a másik karakterét). Így aztán a
harcokon kívül is felmerülnek olyan esetek, amikor a feltételes módhoz kell nyúlnunk: ha elindulnánk valamerre, de társaságod van és nem vagy benne biztos, hogy veled tartana vagy marasztalni akar-e még, akkor ugyanúgy lehet olyat írni, hogy „ha a másik nem akar tőlem semmit, akkor elindulok ebbe az irányba”. Ha kérsz valamit a társadtól, akár egy kulacsot, és nem akarod megszakítani a posztodat ennyinél, ugyanúgy lehet folytatni, hogy „ha megkaptam tőle a kulacsot, akkor beleiszok, majd folytatom a beszélgetést”.
A feltételes módot így legyetek szívesek használni, hiszen ami a saját karaktered hatáskörén kívül történik és mástól is függ az általad elképzelt esemény bekövetkezése, közel sem biztos, hogy tényleg megtörténik. Ha a posztban ennek ellenére mégis úgy írod le, hogy megtörtént, akkor az automatikusan feltételezettnek fog értődni, illetve kapsz egy figyelmeztetést is mellé!
Kockaszabály, kockahasználat
A kocka használata viszonylag
ritkán fordul elő, mivel itt a karakternek nem pontokban jelenik meg a képzettsége és az adottságainak erőssége, ezért
nem is mindig igazságos a kockát használni. Nem beszélve arról, ha esetleg ugyanazokat az értékek kerülnének kidobásra több alkalommal is - például négy körön keresztül elég frusztráló lehet, ha a kocka ugyanúgy bukást dob ki, pedig az írásban megjelenített módszer kreatív és részletesen leírt (amit mesélőként érdemes jutalmazni) vagy a karaktered ahhoz hasonló húzásokkal rukkoltak elő más játékokban is, és így elmondhatják magukról, hogy valamelyest azért gyakorlottak ennek az ötletnek a megvalósításában.
Figyelembe kell azonban venni, hogy a karakternek mégis mik a határai, hiszen értelemszerűen nem lesz jó mindenben, így maradjunk a karakter hiteles kijátszásánál és karakterhűségénél.
Csak azért, mert az események megoldásához vagy egy ötlet kivitelezéséhez egy teljesen más személyiség igényelt, ne változtassuk meg gyökeresen a karakterünket!A fentebb említett indokok miatt többnyire a felhasználó által írtak alapján ítélkezik a mesélő, hiszen pontok híján nehéz pontozásos-kockadosbásos rendszerrel igazságosan kezelni az események alakulását, és írásos formában kocka nélkül kicsit nagyobb szabadság is van a történések csavarásának árnyalására. Ugyanakkor
előfordulhatnak olyan esetek, ahol a játékos nem elégedett a mesélő döntéseivel – ebben az esetben kérvényezheti a kocka használatát és
a kocka értékeihez a mesélő által előre megadott végkimenetelek leírását követően meg is történhet a dobás. Ugyanúgy
szokás dobni, amikor a mesélő vagy a játékos
bizonytalan abban, hogy miként is sülhet el a leírt akció, és így szeretné, ha a kocka döntene helyette. További ilyen esetek közé tartozik,
mikor két játékos belebonyolódik egy egymás elleni harcba – ilyenkor, ha a játékosok nem tudnak egymás közt megegyezni és kellő mértékben, objektíven nézve a karakterükre megállapítani azok képességeit és határait, a kocka fogja eldönteni, hogy kinek a támadása sikeres vagy ki tudott kitérni az adott támadás elől.
Ha a kockahasználat kerülne kiválasztásra, akkor a
poszt végére le kell írni a kocka típusától függően, hogy
milyen kidobott értékhez milyen következmény fog társulni. Két kockát használunk, ha használunk:
a 6-os kocka és a 10-es kocka. Meg lehet adni mindegyik számhoz egy másfajta végkimenetelt, de lehet csoportosítani is, és így akár három számhoz is ugyanazt a végkimenetelt adni.
Kockát a poszthoz hozzáadni a poszt ’Előnézet’-ében tudsz, és a poszt doboza alatt látható Szerencse, játék, kockázatot legördítve kiválaszthatod, hogy milyen kockát akarsz használni és abból is hányat.