Játék- és kalandtípusok
Ha esetleg nem lenne ismerős a szerepjáték vagy annak fórumos változata, akkor a felmerülő kérdéseidre valószínűleg itt megtalálod a választ.
Játéktípusok
Ez
két nagyobb szekcióra bontható: a
real-time (RT), avagy valós idő szerinti, illetve
a nem valós idő szerinti játék (off time).
Az RT-nek tömören annyi a lényege, hogy a játékosok
egy délután vagy este alatt lejátszanak egy játékot, és így jóformán a játéktéri események időpontja megegyezik a valóságbeli időponttal. Ilyenkor az oldalon látottaktól eltérően
a posztok nagyon rövidek, nagyjából 10-15 perc alatt megszületnek – nyilván gyakorlottságtól függően -,
részletektől többnyire mentesen, így nem kell Jókai-féle leírásokra számítani a játékostárstól és neked sem kell olyan mennyiségben gyártanod leírásokat.
Nyersen az eseményekre és elhangzottakra koncentrálódik ez a játéktípus, így a karakter gondolatainak és mélyreható meglátásainak kifejtésére sincs túl nagy lehetőség, de ez jó lehet azoknak, akik csak egy-egy nap elérhetőek hosszabb ideig, illetve nem is szeretnek annyit írni és/vagy olvasni, de élvezik a kijátszott kalanddal járó izgalmakat.
A nem valós idő szerinti játékok azok, amikor nem fárasztjuk magunkat azzal, hogy egy délután vagy este alatt lenyomjuk az adott játékot, hanem akkor,
amikor ráérünk és kedvünk is tartja megírni azt az adott posztot. Nyilván nem mindig vagyunk az adott játék hangulatában és nem is mindenki élvezi azt, ha 10-15 percet ülhet csak a posztja felett, és mivel itt nincs az RT adta, egyeseknél siettető érzetet kiváltó hangulat, tökéletes azoknak, akik szeretnek rágódni a posztjaik felett vagy hosszabban megfogalmazni az eseményeket, a karakterek belső gondolatait és érzéseit alaposan megismerni és mások számára is megmutatni írott formában.
Ezek a posztok már hosszabbak, hiszen itt már a
karakter mélyrehatóbban leírt gondolatai, érzései is hozzátehetnek, illetve a
helyszín részletesebb leírása is növelheti az adott poszt hosszát. Az eseményekkel nem haladunk így olyan gyorsan,
többnyire 2-3 napra van szükség egy körváltáshoz – de ezt játékosa és annak ideje válogatja. Van, mikor egy hét kell egy körnek, és így
egy játék eltarthat hónapokig is. Ebben az esetben az időbeli elhelyezést a játék első posztja fogja meghatározni, és amíg a játékon belül leírásra nem kerül, hogy időugrás volt (pl. éjszakára elmentek aludni a karakterek vagy egy hónap múlva megint találkoznak ugyanott), addig ugyanazon a napon játszódnak az események, amelyiken elkezdődtek.
Az oldal az utóbbi kategóriába esik – a többségünknek kényelmesebb egy-egy posztot írnia néhánynaponta és nem egy nap alatt letolni egy teljes játékot a maga fejenként 10-20 posztjával,
de természetesen RT is teljesen elfogadott és engedett, ha partnert is talál rá az ember.
Kalandtípusok
Megkülönböztetünk
magánjátékokat és kalandokat; a kalandokon belül is vannak a kisebb, néhányfős kalandok és nagykalandok, amiken egy nagyobb, Neminrát nagyban befolyásoló esemény kerül porondra. Akármelyik típusról is legyen szó,
JK-t és NJK-t egyaránt lehet hozni rájuk, mikor melyiket érzi a tulajdonosa passzolóbbnak vagy mikor melyikhez érez több kedvet.
Magánjátékok
Többnyire
mesélőktől (vagy inkább mesélői posztoktól)
mentesek; ott nincs jelen egy irányadó poszt, ami mentén haladhatnának a játékosok, karakterek.
Ezen játékok nagy része kimerül egy egyszerű ismerkedésben, két-három karakter találkozásában, akár a szabadban, akár egy városban vagy annak kocsmájában. Nincsenek benne világmegváltó események vagy Neminrát megrengető tettek –
ezek csak a jelenlévő karakterre vonatkozó történések, melyek a hétköznapi történésektől egészen a szürreálisig mehetnek, persze Neminra keretein belül úgy, hogy az ne befolyásoljon más szálakat. Lehet így ennek a játéknak a hangsúlya egy kocsmai verekedés, egy vadászat vagy városnéző túra, esetleg két karakter közti harc vagy mesélő nélkül lerendezett banditatámadás egy utazás közepén.
Különösebb megkötései ennek a kalandtípusnak nincsenek, de ne kerüljenek bele a játékba olyan elemek, amik nem szerepelnek az oldalon! Tehát ne vegyen részt a karakter egy olyan nevesnek beállított bálon, ünnepségen, ami nincs a leírásokban, ne kerüljön bemesélésre olyan szörny vagy növény, ami nincs a bestiáriumban és növényvilág topicban, illetve ne így jusson hozzá a karakter mágikus tárgyakhoz, fegyverekhez, valamint ne ilyen játék keretein belül legyen egy szegény vándor karakterből egy nemes, aki hatalmas földekkel és hadsereggel rendelkezik. Továbbá nem jelenhetnek meg ilyen játékokban neves személyek, így ne kerüljön véletlenül ebbe a játékba valamelyik népnek a királya, magas tisztje, legfeljebb akkor, ha maga a kijátszója vagy a mesélő/admin beleszól a játék azon részébe.
Legyünk mindezekre tekintettel, mert büntetést vonhat maga után! Továbbá
ha a játékban észreveszünk más, olyan elemeket, amik a játékostársat sérthetik vagy átlépi az ésszerűség, logika határát, akkor
a mesélő vagy admin szabadon beírhatja magát, hogy helyretegye az eseményeket. Ilyen esetek közé tartozik a karakterek adott helyszínen való indokolatlan jelenléte – mint pl. egy erdei elfen kívül nem fognak sokan csak úgy Awyris mélyére kerülni, de a törpék lezárt barlangjaiba sem sétálhat be egy ork vagy sötételf.
Önálló irományokAz oldalon van néhány példa rá, így ide is kiemelésre kerül ez a típus. Ezeknek a játékoknak az esetében
a felhasználó a karakterének saját történetét vagy annak egy részét írja le egyedül, más játékos vagy mesélő nélkül. Hasonlóan a magánjátékokhoz, ezeknek az írásoknak is
Neminra keretein belül kell lennie, és
ha szükséged van olyan extrára a történeted eseményeinek továbbgördítéséhez, ami nincs a leírásokban, fordulj az adminhoz, hogy az elképzelésed mennyire kivitelezhető - vagy ha csak ötletet, tanácsot kérnél, mi lenne valóságosabb, elképzelhetőbb.
Többnyire ezek
egy külön topicban szerepelnek egy hosszabb posztként, de természetesen az események kész láncolatát is tartalmazhatja a topic, több posztban beküldve ugyanattól a felhasználótól. Van így lehetőség a karakter múltjáról írni (a poszt elején feltüntetve, mikor játszódik), esetleg két kaland közötti időtartamról írni, mit csinált abban az időszakban (ez kifejezetten akkor lehet hasznos, ha valaki inaktívvá válik egy időre és szeretné játéktéren ilyen módon rendezni a karaktere hirtelen elpárolgását) vagy úgy a karakter érzéseit és világát feldolgozni más játékoktól, kalandoktól és karakterektől teljesen függetlenül.
A tartalom így a felhasználón és karakterén áll a fentebb említett kikötéssel, hiszen ebben a játékformában sem szeretnénk olyan elemeket találni, amik nyomokban sincsenek Neminra leírásai között.
Kalandok
Az ebbe a típusba tartozó játékokat már
mesélő vezeti, aki megadja a játék történetének az ívét és tempóját, fordulópontjait, a helyszínek leírásait, sok esetben névtelen mesélői NJK-kat is bemesélve, akik tartósan is megjelenhetnek más kalandokban is, vagy csak ebben az egy kalandban vesznek részt. Természetesen ilyenkor
nevesebb NJK-k is megjelenhetnek, ha a mesét vezető mesélőnek tulajdonában áll egy vagy több ilyen karakter, illetve az események is olyan irányt vesznek, ami miatt igényelt egy ilyen neves személynek, mint mondjuk az egyik faj királyának a jelenléte, aki nem került még játékos kezébe. Vegyük figyelembe, hogy amíg nincs aktív játékos kezében az adott rangos karakter (király, magas rangú katonai tiszt, tanácsos), aki nagyban és könnyen befolyásolhatja Neminra történetének alakulását, csak és kizárólag a mesélő/admin hozhatja játékba! Ha bele szeretnéd írni a posztodba azon karakterek egyikét, aki ebbe a csoportba tartozik, egyeztess a mesélővel és/vagy adminnal róla!
Ezekben a mesélő a mérvadó, aki valamilyen szinten fogja a játékos kezét és végigviszi az események rengetegén, történetileg hol szorosabban kapcsolódva a karakterekhez, hol kevésbé. Ez utóbbit zömmel már a kaland típusa válogatja.
MagánkalandokEzek már
egy, de leginkább két játékossal indulnak, nagyrészt kifejezetten a
benne részt vevő karakterekre specializálódva helyszínileg és történetileg egyaránt. Ehhez a kalandféléhez
érdemes jelentkezni az adminnál vagy egy mesélőnél, mert ilyenek
nem kerülnek meghirdetésre, hiszen ezek karakterspecifikus játékok, ahol a mesélőnek fontos tudnia, ki venne részt és ahhoz a karakterhez igazítja az események sorát, jó eséllyel előidézve egy kis karakter- és jellemfejlődést.
Kiskalandok Kettő-négy fős játékok, melyek már
nem feltétlenül kapcsolódnak olyan szorosan a benne szereplő karakterekhez, mint a magánkalandok esetében. Ezeknél már
nagyban meghatározó, kinek milyen a karaktere és hol tartózkodik, hiszen nem biztos, hogy egy karakter bele tud szólni abba a kalandba, ami hozzá képest a kontinens másik felén játszódik vagy a személyiségéből, tudásából adódóan egyszerűen nem érdeklik őt a kalandban várhatóan bekövetkező események. Például egy gyógynövénygyűjtős kalandba nem fog jelentkezni magányosan egy katona, akinek legfeljebb alapismerete lehet a növényekről, hiszen ez a feladat a kasztjától eléggé távol áll, illetve egy állattenyésztő sem fog hirtelen felcsapni kidobóembernek, ha épp olyan kalandhirdetés van, ahol őrző-védő karaktereket keresnek.
Ilyen típusú kalandok
meghirdetésre kerülnek az Aktuális kalandok topicban, így érdemes ott is olvasgatni és csemegézni, és ha van valami érdekes, akkor a
kalandot hirdető topic alá egy beírással lehet is jelentkezni. Továbbá ezektől a kalandoktól sem szabad várni egetrengető történéseket –
ha valamelyest befolyásolják is az oldal eseményeit, nagyon kevés esetben formálják áthatóan Neminra világát, illetve a különféle karakterekre is különböző hatást gyakorolhat: valakinek emlékezetesebb lesz, valakinek felejthető, valakinél nagyobb jellemfejlődést ért el, valakinél kevesebbet.
NagykalandokLétszáma nagyban változó, de ezek azok a küldetések, amik
nagyban érintik a Neminrán zajló eseményeket. Itt van
lehetősége a játékosnak a leginkább beleszólni a világ formálásába, hiszen többnyire itt jelennek meg a „nagyágyúk”, ezek a kalandok foglalják magukba azokat a komoly hatásokat, amik
gyökeresen megváltoztathatják Neminra népeinek álláspontját és erőviszonyait. Ezen felül a nagykalandok lefedik azokat az
eseményeket,
melyek kihatnak több népre, így például egy véres háború két nép között ugyanúgy ide tartozik, mint egy, a kontinens egészét érintő járvány vagy egy új sziget felfedezése.
A
karakterekre meglehetősen változó hatással lehetnek annak ellenére is, hogy az oldal legnagyobb kalandjai ide sorolhatóak. Itt is
lehetnek olyan karakterek, akik nem tudnak az eseményekbe belefolyni szimplán a személyiségük, foglalkozásuk vagy fajuk miatt, és értelemszerűen mindenkit másképp fognak érinteni az események, így változó hatást gyakorol ugyanaz az esemény a különböző karakterekre. Lesznek olyanok, akik úgy emlékeznek majd ezekre a nagy eseményekre vissza, mint egy hétköznapi dologra és lesznek olyanok, akik egy komoly krízisként vagy életük legmeghatározóbb napjaként emlegetik majd későbbi játékok során.
A nagykalandok a kiskalandokhoz hasonlóan
meghirdetésre kerülnek az Aktuális kalandok topicban, ahol ugyanúgy egy, az adott kaland topicjába bepötyögött poszttal lehet is jelentkezni.